lördag 31 december 2011

Bokåret 2011 - top 5

Självklart ska alla ha listor - här är min lista över de 5 böcker som värmt mitt bokhjärta mest under 2011:
1. Den röda soffan - Michèle Lesbre - denna lilla men överfyllda historia följer mig i tankarna
2. Just Kids - Patti Smith - ett sådant samtal får man inte ofta
3. En ovärdig dotter – Justin Levy - väldigt mycket känslor och ett både målande och rakt på språk
4. Moderspassion - Majgull Axelsson - underbara, sårbara, bara bra, historier om kvinnor
5. Norrtullsligan - Elin Wägner - så aktuell från 1900-talets början

Betygen satta vid lästillfället behöver inte överenstämma med topplisteplaceringen nu.
Jag ser fram emot att ta mig an en mängd böcker som jag inte hann med under 2011,
Frihet - Jonathan Franzen
Spill - Sigrid Combüchen
Att föda ett barn - Kristina Sandberg
För att nämna några.

Sen har ju mina "vänner" - böckerna från Sekwa - en speciell plats, både i hjärtat och i bokhyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar