onsdag 14 december 2011

En ovärdig dotter

Fjäderlätta ord kittlar mig. BANG! Förta knytnäven i magen. Det blir nog bättre. Åh, de har trevligt ihop, borta är konstig mamma. BANG! BANG! Hur kan dessa vackra dansande ord göra så ont?
Svulsten växer. Jag VET hur det ska sluta, men jag tror att det ska gå bra. Kan jag likna läsningen vid ett misshandlat inre? Det är så starkt, så berörande, så verkligt. Nu har vi lämnat romanens skimmer. Detta är rå verklighet om än inramat av franska språkets viskningar genom en säker svensk översättning.

Med mig i bagaget har jag nyss lästa Vi ses på Place de la Sorbonne.

Medan Louise är gravid och snart ska föda sitt första barn håller hennes mamma Alice sakta på att slockna

(Ja, jag erkänner, jag är en France wannebe)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar