onsdag 26 oktober 2011

Tack Breakfast Book Club

Vilket härligt sätt att starta morgonen på. Bokprat och frukost på Vetekatten i Stockholm som Breakfast Book Club anordnar. Först och främst får jag gå Kungsgatan ner klockan 07:15 då det fortfarande är ganska stilla. Underbart. Halv åtta stiger vi in i Vetekattens lokaler, ett ”riktigt” fik och konditori, bara det gör att smilbanden breder ut sig. Vackert.
Idag diskuterades En liten smula underbar av Dawn French. Det blev mycket blandade åsikter från ”orkade inte ta mig vidare efter sidan 100”, ”språket kändes inte äkta”, ”träffsäker och berörande”.
Jag tillhör skalan ”har inte tagit mig vidare efter sidan 100” och ser fram emot att hitta guldkornen som utlovat ska komma mot slutet av boken.

Egna reflektioner:
Är bokens dramaturgi färgad av det faktum att Dawn French är en komedienn av tv-format?
Förlorar vi nyanserna i hennes humor och träffsäkerhet i översättningen?
Varför ger hon inte oss läsare mer på ett tidigare stadium, jag fastnar i ”inledande beskrivningar som aldrig tar slut” av de karaktärer som hon fyller boken med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar