torsdag 2 augusti 2012

Frihet/Jonathan Franzen


Bra men inte fantastisk. En bok som jag inte gärna la åt sidan. En bok som ibland svallade över i antal karaktärer och händelser som jag måste ta in. Romanen känns väldigt nutida även om jag misstänker att den kommer att ligga rätt även kommande tider. Det finns en hel del anspelningar på tid och rum men främst är det karaktärerna som tar plats. Karaktärerna och deras relationer.
Jag är generös och ger den hellre en svag 4 än en stark 3. Vill inte vara så småaktig.

Det är Patty som gifter sig med Walter som är kompis med Richard som Patty gillar. Det är deras collegetid, det som sedan händer i livet och i slutklämmen fåglar. Det är många relationer. Många skeenden från tidigare som påverkar karaktärerna. Uppväxt och ursprung som sedan gör hur de väljer att leva, eller rättare sagt försöker att leva. Jag kan inte påstå att det fanns någon uppdelning i sympatiska/osympatiska karaktärer. På något vis är alla lika. De stod sig själva närmast.  Detta faktum hindrar dem dock inte att älska på olika komplicerade sätt.

Med det amerikanska samhället som fond speglas här hur vi lever våra liv. Hur vi hanterar förväntningar och besvikelser och hur den frihet vi kämpat oss till både kan te sig som en frestelse och en börda.” Brombergs Bokförlag


Betyg: 4/5 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar