måndag 27 augusti 2012

Drömbokhandeln/Laurence Cossé


Man kan läsa den som en deckare och thriller.
Man kan läsa den som en upplevelse av böcker och såklart Paris.
Man kan förlora sig i den och genast sakna den när man slutat läsa.
 
Först tragglar jag mig fram. Vad händer? Kastas in i händelser som jag inte får grepp om. Olyckor som drabbar personer som jag ännu inte träffat. Var är bokhandeln, när kommer den fram?
Men sen inträder drömmen.  Mycket lockande och skickligt sammanvävt växer historien fram. Au Bon Roman på Rue Dupuytren, karaktärernas personligheter, kläder och miljöer. Så nära, så intimt att det i vissa avsnitt upplevs suggestivt.

Enkla knep, det vill säga, knep som jag faller för är ord som: Via Rue Danton och Point Saint-Michele, Le Trésor des contes. Några franska gator, författar- och boknamn. Här vaggas jag in i boken och drömmen om den perfekta bokhandeln. I städernas stad Paris. 
Till detta finns parallell historier, de olyckor som drabbar den hemliga bokkommittén, huvudkaraktärernas privatliv. Det känns som om hela Paris med själ och hjärta kommer hem till mig när jag läser. I de här kvarteren vill jag gå, sitta på café och läsa en god roman.

Överdrivet positiv: svar ja!
Lättsmickrad av franska ord: svar ja!

Betyg: 5/5

”Den före detta vagabonden Ivan och den italienska arvtagerskan Francesca öppnar en minst sagt ovanlig bokhandel, där deras litterära drömmar kan få fritt spelrum. De gör uppror mot bästsäljarhysterin genom att bara erbjuda bra romaner: ett stort antal litterära mästerverk har valts ut av en topphemlig kommitté bestående av likasinnade litteraturkännare. Till Ivans och Francescas förvåning visar sig drömbokhandeln bli en succé. Men då börjar också problemen.” sekwa.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar