måndag 27 juni 2011

I skuggan av ett brott - Helena Henschen

I skuggan av ett brott bygger på en verklig händelse som ägde rum den 7 mars 1932. Helena Henschens mamma var då femton år och denna dag förlorade hon sin familj i det som sedan gick till svensk kriminalhistoria som de sydowska morden. (text från adlibris.com) 

Jag hade den fantastiska möjligheten att läsa boken med en underbar utsikt, salt hav och varma vindar på en stenbalkong längs Rhodos kust.
Boken går rakt in i hjärtat. Karaktärerna står bredvid mig och leder mig framåt i boken. Skildringarna är så påtagliga att jag förflyttas till skådeplatsen. Det är inte bara den tragiska och thrillerinbakade verkliga berättelsen som biter tag i mig. Det är även berättelsen om människorna, hierarkin i samhället och vår tids industriella framfart. En non-stop bok.


Bokkonsten går långt tillbaka i tiden. Tänk vilka avtryck detta gjort. För mig är det kommunikation på hög nivå. Jag läser boken och upplever. Jag diskuterar boken med andra och skickar upplevelsen vidare. När författare går ur tiden kan vi ändock fortsätta uppleva deras berättelser, känna på dem (ja, för jag pratar om den fysiska boken) och läsa om och om igen.
En favorit har lämnat sina böcker kvar och gått vidare,
Helena Henschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar